satellites

Auteur Topic: Bloedglucosewaarden bij medici in mmol en op de meter in %  (gelezen 5916 keer)

Offline He-mie.

• Lid
  • Junior Lid
  • Geslacht: Man
Waarom blijven de bloedglucosemeters in % berekenen terwijl als je in het ziekenhuis komt onmiddellijk in een verwarrende andere meettabel
 in mmol terechtkomt.Het is moeilijk uit je hoofd dit uit te rekenen.

Kan mij iemand dit uileggen.(Elise waarschijnlijk?)

Groet Henk

Offline -Elise-

• Lid
  • SeniorPlus Lid
  • Geslacht: Vrouw
  • www.forumoverdiabetes.nl na n jaar de grootste
    • Forum over diabetes
Re: Bloedglucosewaarden bij medici in mmol en op de meter in %
« Reactie #1 Gepost op: 22 jan 2013, 21:26:03 »
Hoi Henk,

Bloedglucosemeters meten in mmol/l. De metingen die je thuis doet zijn momentopnames.

In het ziekenhuis prikken ze vaak een week van te voren bloed omdat ze het Hba1c willen weten. Dat Hba1c is de gemiddelde bloedsuikerwaarden van de laatste 2 tot 3 maanden. Dit Hba1c werd in % weergegeven, maar sinds april 2010 wordt dit op een andere manier berekent en wordt het weergeven in mmol/mol. Een Hba1c van 7% is nu 53 mmol/mol. Deze meeteenheid wordt in een flink aantal landen nu gebruikt, vandaar dat ze hier ook overgeschakeld zijn.

Je kunt op deze site gemakkelijk omrekenen. Mocht je een Android of een Iphone/pad hebben, kun je ook nog een App downloaden.

Meer lezen over het Hba1c kun je hier.

Op deze link kun je meer lezen over het anders weergeven van de waarde.
Er worden meer berichten geplaatst op

www.forumoverdiabetes.nl

Kom kijken en doe mee!

Offline He-mie.

• Lid
  • Junior Lid
« Reactie #2 Gepost op: 22 jan 2013, 21:56:15 »
Hartelijk dank Elise,

Maar waarom worden de bloedlucosemeters niet aangepast in mmol/mol.dat is voor iedereen toch veel beter en gemakkellijker?

Wel heel goede uitleg hoor.

Groet Henk

Offline -Elise-

• Lid
  • SeniorPlus Lid
  • www.forumoverdiabetes.nl na n jaar de grootste
    • Forum over diabetes
« Reactie #3 Gepost op: 22 jan 2013, 22:32:56 »
Als je de bloedsuikermeters ook in mmol/l laat weergeven lijkt het te veel op de meetresultaten van de Hba1c. Omdat de Hba1c doorgaans iets lager uitvalt, kunnen mensen hierdoor in verwarring komen en denken dat ze nog wel wat meer koolhydraten kunnen nemen. Ik heb begrepen dat dit de reden was om de Hba1c anders weer te geven.

www.forumoverdiabetes.nl

Kom kijken en doe mee!

Offline Bianca

• Lid
  • SeniorPlus Lid
« Reactie #4 Gepost op: 22 jan 2013, 22:48:49 »
Ik heb van mijn DVK bij de Isala Klinieken in Zwolle gehoord dat men internationaal overgegaan is om de Hba1c in mmol te gaan gebruiken, zodat men bij onderzoek met een uniforme standaard werkt en niet zoals voorheen dat er in verschillende landen het Hba1c op verschillende manieren vermeld wordt.

« Laatst bewerkt op: 23 jan 2013, 00:09:43 door beheerteam »

www.forumoverdiabetes.nl

Kom kijken en doe mee!

Offline Hilde

• Lid
  • Senior Lid
« Reactie #5 Gepost op: 22 jan 2013, 23:55:00 »
De Hba1c meet iets anders gemeten als de glucosemeting.
De bloedglucose (mmol/l) die je zelf meet is een waarde van het glucosegehalte in je bloed.

De Hba1c (geglyceerd hemogobine) geeft aan hoeveel de hemoglobine is versuikerd.
En wordt nu gegeven in mmol/mol.
Omdat de versuikering voortdurend plaats vindt, kun je dus hiermee bepalen hoeveel suiker er is blijven 'plakken'. Omdat een rode bloedcel gemiddeld 120 dagen leeft, kun je zo bepalen hoeveel suiker er in je bloed heeft gezeten.
Dm1 sinds juni 2009, 45 jaar.
"Het zal wel ergens goed voor zijn"
Orthomoleculair Voedingsdeskundige

Offline betweter

• Lid
  • SeniorPlus Lid
    • Geen
« Reactie #6 Gepost op: 23 jan 2013, 08:56:53 »
Nu nog wachten op uniformeren van de internationale bloedmetingen, en niet meer mmol/l en mg/dl.
Nu nog wachten op uniformeren van de pen ampullen en de daarbij behorende pennen.
  Bovenstaande zal nog wel ....tig jaar duren. Voor de ampullen en pennen is de meeste tijd misschien al voorbij, hopenlijk.
groet,
betweter

Offline rikblok

• Lid
  • Nieuw Lid
  • *
  • Diabetesforum.nl: Ht beste forum over diabetes!
« Reactie #7 Gepost op: 18 mrt 2013, 15:41:08 »
ik hen een Hba1c mmol/l liniaal gemaakt daar kun je beha,\lve van Hba1c oud naar niuew, ook van mmol/l naar Hba1c op aflezen.

rik,

Offline anke

• Lid
  • JuniorPlus Lid
« Reactie #8 Gepost op: 19 mrt 2013, 21:22:22 »
van mmol naar HbA1c?
Een gemeten bloedglucose zou op elke meter in mmol/ml gegeven (moeten) worden, en niet in %.
De door jezelf gemeten waarde is namelijk (zoals Hilde hierboven al zo duidelijk uitlegde) de hoeveelheid glucose in je bloed op n bepaald moment, en dat wordt altijd uitgedrukt in mmol per ml. (in andere landen gebruiken ze soms nog mg/ml)
Zo'n zelf gemeten bloedglucose kun je niet omrekenen in HbA1c! Je kunt een mooi HbA1c hebben en tch af en toe heel hoge
of veel te lage bloedglucoses hebben.
Andersom geldt wl dat een gemeten HbA1c (tegenwoordig dus uitgedrukt in mmol/ml, vroeger in %) correspondeert met een bepaald gemiddelde van de bloedglucoses in de afgelopen 6-8 weken.

Offline ben brugman

• Lid
  • SeniorPlus Lid
« Reactie #9 Gepost op: 22 mrt 2013, 11:01:35 »
Andersom geldt wl dat een gemeten HbA1c (tegenwoordig dus uitgedrukt in mmol/ml, vroeger in %) correspondeert met een bepaald gemiddelde van de bloedglucoses in de afgelopen 6-8 weken.

HbA1c is wel gecorreleerd aan de gemiddelde bloedglucose, echter het correspondeert niet met een gemiddelde bloedsuiker.
Een lagere gemiddelde bloedglucose betekend wel een lagere HbA1c waarde voor een individu.
Echter het kan voorkomen dat iemand anders een lagere gemiddelde bloedglucose heeft en een hogere HbA1c waarde.

(Daarnaast is het lastig de gemiddelde bloedglucose waarde te meten, bij continu meting kan dit nog wel, maar het meten met een aantal maal per dag levert wel een gemiddelde op, maar als je op andere momenten zou meten zou het heel goed kunnen dat er een ander gemiddelde uitkomt.).

ben

Offline anke

• Lid
  • JuniorPlus Lid
« Reactie #10 Gepost op: 23 mrt 2013, 16:21:43 »
HbA1c is wel gecorreleerd aan de gemiddelde bloedglucose, echter het correspondeert niet met een gemiddelde bloedsuiker.
Een lagere gemiddelde bloedglucose betekend wel een lagere HbA1c waarde voor een individu.
Echter het kan voorkomen dat iemand anders een lagere gemiddelde bloedglucose heeft en een hogere HbA1c waarde.

(Daarnaast is het lastig de gemiddelde bloedglucose waarde te meten, bij continu meting kan dit nog wel, maar het meten met een aantal maal per dag levert wel een gemiddelde op, maar als je op andere momenten zou meten zou het heel goed kunnen dat er een ander gemiddelde uitkomt.).

ben

Artsen en praktijkondersteuners gaan wel uit van een samenhang tussen HbA1c en de gemiddelde bloedsuiker! Er bestaan ook tabellen/grafieken van.  Natuurlijk ga je dan niet per persoon kijken, maar over het algemeen is het zo dat een bepaald HbA1c  correspondeert met een bepaald gemiddelde! Natuurlijk kan het zijn dat dit voor jou niet precies klopt, maar het gaat om de richting waarin je moet denken.
Als iemand een hoog HbA1c heeft (bv >60) en mij een prachtige dagcurve presenteert, met niet n waarde boven de 7, dan weet ik dat er op andere dagen wl hogere waardes zijn. Dat is ook de reden dat de behandeling afhangt van het HbA1c en niet van de gepresenteerde dagcurve.
En hiermee zeg ik niet dat patinten die bij mij op het spreekuur komen de boel bewust bedonderen, zeker niet. Maar je weet als diabeet dat als je een hoge waarde meet, je even niets eet (als je geen snelwerkende insuline hebt om die hoge waarde weg te spuiten); als je op dat moment toevallig  niet gemeten had, had je waarschijnlijk wl wat gegeten. Zo benvloedt het maken van een dagcurve onbewust de uitslag van de dagcurve.
Maar dit vertroebelt misschien het antwoord op de vraag die gesteld was door He-mie.
Je meet zelf  nooit in %!

Offline ben brugman

• Lid
  • SeniorPlus Lid
« Reactie #11 Gepost op: 24 mrt 2013, 18:51:00 »
Artsen en praktijkondersteuners gaan wel uit van een samenhang tussen HbA1c en de gemiddelde bloedsuiker! Er bestaan ook tabellen/grafieken van.

Ik weet dat er bloedsuikermeter programma's waren die een 'schatting' van de HbA1c maakten, echter van het bestaan van tabellen/grafieken was ik niet op de hoogte.

Op:
http://www.cri.be/b/letters/1239038300.htm

Staat een dergelijke tabel en een grafiek, de grafiek geeft echter aan de correlatie er wel is, maar dat de spreiding vrij groot blijft. Het blijven twee verschillende maten, wel met samenhang, maar niet direct afleidbaar uit elkaar. Op de gegeven link wordt dat ook uitgelegd. "Dit moet het voor de patint gemakkelijker maken om het HbA1c-gehalte...".

Vriendelijke groet,
Ben

Offline ltiem

• Lid
  • Junior Lid
  • Bedenker van SugarPal www.sugarpal.nl
    • SugarPal Diabetes Manager
« Reactie #12 Gepost op: 31 mrt 2013, 15:27:36 »
Ik denk dat je moet oppassen met het berekenen van een HbA1c waarde uit het gemiddelde van je bloedsuiker metingen over een bepaalde periode. Ik ben zelf een half jaar geleden over gestapt van een OneTouch Ultra naar een OneTouch Verio bloedsuiker meter. Toen bleek dat de Verio met het zelfde bloeddruppeltje een 1 tot 1,5 mmol/l hogere waarde gaf. Dat had ik niet verwacht. Dit is een verschil van bijna 20 %. Toch gaven metingen met controle vloeistof door de DVK aan dat beide meters in orde waren.
Ik heb daarna mijn bloedsuiker streefwaarden met 0,5 tot 1 mmol/l opgehoogd en wacht nu eerst maar eens af hoe mijn HbA1c waarde zich nu ontwikkeld. Hij was al goed, maar ik verwacht nu dat hij hierdoor nog wel een beetje verder omlaag gaat.
DM1 sinds 1990, 3 x daags NovoRapid en 's-avonds Levemir.

Alles over mijn diabetes zelfregulatie app vind je op www.sugarpal.nl

Offline betweter

• Lid
  • SeniorPlus Lid
    • Geen
« Reactie #13 Gepost op: 03 apr 2013, 15:45:23 »
Ik denk dat je moet oppassen met het berekenen van een HbA1c waarde uit het gemiddelde van je bloedsuiker metingen over een bepaalde periode. Ik ben zelf een half jaar geleden over gestapt van een OneTouch Ultra naar een OneTouch Verio bloedsuiker meter. Toen bleek dat de Verio met het zelfde bloeddruppeltje een 1 tot 1,5 mmol/l hogere waarde gaf. Dat had ik niet verwacht. Dit is een verschil van bijna 20 %. Toch gaven metingen met controle vloeistof door de DVK aan dat beide meters in orde waren.
Ik heb daarna mijn bloedsuiker streefwaarden met 0,5 tot 1 mmol/l opgehoogd en wacht nu eerst maar eens af hoe mijn HbA1c waarde zich nu ontwikkeld. Hij was al goed, maar ik verwacht nu dat hij hierdoor nog wel een beetje verder omlaag gaat.

Als je 2 ( bloed)meetaapparaten hetzelfde laat meten dan mag de tolerantie 2maal 15% zijn. Dus het verschil bij 1 meting mag dan max 30% t.o.v.
   de 2 metingen zijn.
  ( zelfs industriele meters 'mogen' 2 procent afwijken, ook bij waarden waarmee 1000.000m3 worden afgerekend. Dit geldt b.v. ook voor de
     benzine meters aan de pomp).
  Je kan trouwens geen juiste berekening van de HbA1c uit je gemeten bloedwaarde berekenen, hoogstens een schatting. Je mist trouwens de
  nachtwaarden. Daar komt nog bij dat de 'slaapwaarden' dubbel tellen.     

De ideale HbA1c waarde is 7mmol/mol. Hoe verder je van die 7mmol/mol verwijderd bent, hoe lager de levensverwachting. Dit gaat dus zowel
   naar beneden, als naar boven. De 'grafiek' van de levensverwachting (vermindering) is ook niet lineair, maar zeer progressief.
groet,
betweter

Offline ben brugman

• Lid
  • SeniorPlus Lid
« Reactie #14 Gepost op: 04 apr 2013, 12:17:36 »
Als je 2 ( bloed)meetaapparaten hetzelfde laat meten dan mag de tolerantie 2maal 15% zijn. Dus het verschil bij 1 meting mag dan max 30% t.o.v.
   de 2 metingen zijn.
Als beide meters het maximum van 15 procent van elkaar afwijken, dan geeft de laatste meter 73.9 procent aan van de hoogste meter en de hoogste meter geeft 135.3 procent aan van de laagste meter.

Deze voorwaarden van de 15 procent afwijking gelden wel onder zeer strikte regels. Regels waar wij als diabeten in de praktijk niet aan voldoen. Bij afwijkingen veel groter dan de 'norm' werd ik door de leverancier over het algemeen afgewimpeld met een aantal zaken als andere vinger andere bloeddruppel en nog veel meer van dat soort argumenten. Ik heb bij metingen meegemaakt dat de ene meter meer dan 200 procent ten opzichte van de andere meter aangaf. Zelf bij een 'foute' meetmethode zouden deze fouten volgens mij niet op mogen treden anders heeft meten onder de omstandigheden waaronder wij het doen eigenlijk nauwelijks zin.
Wel heb ik als ik niet iets bijzonders heb en ik doe twee meetingen dat deze over het algemeen zeer dicht bij elkaar liggen.

Citaat
  ( zelfs industriele meters 'mogen' 2 procent afwijken, ook bij waarden waarmee 1000.000m3 worden afgerekend. Dit geldt b.v. ook voor de
     benzine meters aan de pomp).
a. een benzinepomp wordt in alle
gevallen direct afgekeurd, en het
verder gebruik ervan wordt verboden,
indien de onjuistheid van de aanwijzing van de gemeten hoeveelheid
meer bedraagt dan 1,7%;
b. een benzinepomp kan worden
afgekeurd, en het verder gebruik
ervan verboden, indien de onjuistheid
de in de IJkwetgeving vastgelegde
tolerantiegrens van 1,0% overschrijdt,
zulks afhankelijk van eerder opgedane
ervaringen inzake onderhoud en/of

(Tweede kamer 1983/1984)
(de 1.7 % is op een later tijdstip veranderd in 1.2 %).

Algemeen, de meerderheid van de pompen blijft ruim binnen de normen bij iedere pompbeurt. Over meerdere pompbeurten heen is dan de nauwkeurigheid nog groter. Een pomp die meer dan 0.5 procent afwijkt bij 6 pompbeurten is een hoge uitzondering.

Vriendelijke groet,
Ben