Diabetesvereniging Nederland > Thema: Volhouden - openbaar -
Volhouden: Juni --> Dromen en ambities
(1/1)
Diabetesvereniging Nederland:
Wat doet de diagnose diabetes met je dromen en ambities? Als je te horen krijgt dat je diabetes hebt, is dat flink schrikken. Daarna probeer je, op je eigen manier, diabetes een plek te geven in je leven. Maar hoe? Moet je sommige ambities opzij zetten, of laat je je nooit weerhouden door je diabetes?
Deel je tips en ervaringen in dit topic!
Meer over volhouden vind je op dvn.nl/volhouden.
-Elise-:
Toen er bij mijn toenmalige vriendje diabetes werd geconstateerd, was dat flink schrikken, zowel voor hem dan voor mij. Hij gaf aan dat hij zich kon voorstellen dat ik niet met een zieke vriend opgescheept wilde zitten en dat we als vrienden uit elkaar konden gaan. Zijn droom viel dus voor hem in duigen, maar ik wilde van alleen vriendschap niets weten dus het bleef “aan“. We zijn al bijna 27 jaar gelukkig getrouwd. Toen onze zoon op 2-jarige leeftijd diabetes bleek te hebben, stortte onze wereld weer in, maar dat heeft iedere ouder. Nu onze zoon 16 jaar is weten we niet beter en leidden we een “normaal“leven. Dit heeft ook veel te maken met de insulinepomp die 10 jaar geleden zijn entree maakte binnen ons gezin. Tegenwoordig zitten beiden mannen aan de pomp en willen ze nooit meer terug naar de spuit.
Nelis:
Doordat ik een hartstilstand heb gehad is er bij mij DB2 geconstateerd in 2002. Op zo'n moment valt je hele leven in duigen en heb je als enige ambitie om te overleven. Je komt dan in een heel diep dal, maar het mooie van een dal is dat het is omgeven met toppen. De kunst was dus om niet te kijken wat ik niet meer kon, maar wat ik nog wel kon. Dat wist ik al vrij snel en toen was het de bedoeling om van datgene dat ik nog wel kon het beste te maken. Dat is aardig gelukt, op wat vrijwillerswerk na doe ik nog steeds hetzelfde als voorheen. Oke, ik eet iets anders, spuit insuline en slik wat pillen (15 per dag), maar ik leid een normaal leven. Nu, 10 jaar na dato, is er een crisis gaande in Nederland (en Europa), waarvan enkele van mijn (oud)collega's al de dupe zijn geworden en ander werk moesten gaan zoeken. De kans bestaat nog steeds dat ook ik aan de beurt kom, waardoor ik het volgende gedaan heb: Ik heb momenteel best zwaar lichamelijk werk, maar kon vroeger best goed leren. Natuurlijk lonkte toen het geld en ben ik al vrij snel gaan werken. Ik ben een studie begonnen, Hogeschool Online Marketing (een deelstudie van Commerciėle Economie), die dit jaar voor het eerst op dit niveau gegeven wordt. Ik heb nooit gestudeerd, dus was het wel een hele uitdaging. Het gaat toch gemakkelijker dan ik had durven hopen, al moet ik er wel veel tijd in steken. Ik heb zelfs al een 10 gehaald, een 9 en een paar 8en. Ik hoop deze studie over een jaar af te ronden met een diploma, heb ik toch weer iets leuks op mijn CV staan. Ik maak dus van de nood een deugd en mijn ambities liggen dus nu hoger (of anders)dan voor mijn diabetes. Het is in ieder geval zo dat als je in het dal naar de toppen hebt staan kijken, dat je weet waar je naar toe wil. Ik ga er het beste van maken en zie in alle dingen die eventueel tegen kunnen zitten een uitdaging.
-Elise-:
Op het forum is thans een topic Ik kan niet... Omdat ik diabetes heb. Hierin gaat het ook over dromen en ambities. Om dat topic te kunnen lezen kunnen de gasten van dit forum zich (gratis) registreren op het forum.
Navigatie
[0] Berichtenindex
Naar de volledige versie