Spanning doet zeker, de bloedwaardes stijgen. Bij mijn enthousiaste dochter gaan bij een spannend spelletjes op de computer, gelijk d'r suikers omhoog. Het is wel eens voorgekomen, dat je dan wel eens meet en je ziet:"oh erg hoog, even corrigeren". Als ze dan stopt met het spelletje, is het een paar keer voorgekomen, dat ze daarna zegt, dat ze zich niet lekker voelt en laag zit.
Hier houden we nu dus rekening mee, bij het corrigeren. Niet te enthousiast naar beneden proberen te krijgen.
Spanning hoeft dus niet alleen negatieve spanning te zijn, maar kan dus ook het enthousiasme zijn van een kind, als ze leuke dingen doen op shool.
Hoe lang was je zoontje al op school, voordat je zag, dat hij hoog zat? Je kan ook vragen aan de juf, of je kind erg enthousiast met dingen meedoet en vragen wat ze aan het doen waren. Soms kan je daaruit halen, waarom hij hoog zit. (Ik heb zelf wel de neiging, als ze onverklaarbaar hoog zit, gelijk te kijken of de pleister nog goed zit)
Mijn dochter is geen "klimgeit"en als ze gaan gymen(wat ze wel erg leuk vind) en ze hebben dingen waar ze op of in moeten klimmen, dan zie ik dat terug in d'r waardes. Spanning, doordat ze het eng vind om te klimmen.