Auteur Topic: Spanning?  (gelezen 1762 keer)

Offline merosanna85

• Ouder van kind met diabetes
  • SeniorPlus Lid
  • Geslacht: Vrouw
Spanning?
« Gepost op: 03 apr 2012, 08:45:34 »
Hoi!

Ilan gaat nu 2 weken naar school en hij vind het super leuk! Het gaat wisselend goed,erg zoeken naar de goeie instelling en we dachten hem een beetje gevonden te hebben...
Nu had Ilan vanmorgen nuchter 7. Heb hem net als anders gebolust,5 min voor het eten (1:12 en in het weekend en anders komt hij daar prima mee uit) en binnen een uur zat hij nu op 15. Als een gek is hij gaat stijgen,zo snel heb ik het eigenlijk bijna niet vaker meegemaakt. Toen ik net wegging zat hij op 15.8 met 2 pijlen omhoog.
Nu heeft Ilan nooit last gehad van spanning,dus ben erg benieuwd of dit de spanning kan zijn...stijgen de bloedsuikers van spanning zo ontzettend snel dat je het bijna niet bij kan benen?
Heb hier nog maar niet op gebolust,maar kun je hier wat aan doen? Of moet je die hoge waardes gewoon accepteren als ze spanning hebben!?! Kan dit ook leuke spanning zijn waar ze zo van stijgen? Hij vind t super leuk op school,en is al wat gek op een meisje uit zijn klas (begint TE vroeg)
Ben benieuwd...

Groetjes Rosanna
Rosanna (27 jr),moeder van Samara (9jr) en Ilan (4jr) Ilan heeft diabetes type 1 sinds 9 nov. 2010,een pomp (Veo) sinds 4 april 2011 en sinds november 2011 ook de sensor.

Offline nounja

• SeniorPlus Lid
  • "Wie heeft er nou diabetes..., m'n moeder of ik?"
Re: Spanning?
« Reactie #1 Gepost op: 03 apr 2012, 09:36:58 »
Spanning doet zeker, de bloedwaardes stijgen. Bij mijn enthousiaste dochter gaan bij een spannend spelletjes op de computer, gelijk d'r suikers omhoog. Het is wel eens voorgekomen, dat je dan wel eens meet en je ziet:"oh erg hoog, even corrigeren". Als ze dan stopt met het spelletje, is het een paar keer voorgekomen, dat ze daarna zegt, dat ze zich niet lekker voelt en laag zit.
Hier houden we nu dus rekening mee, bij het corrigeren. Niet te enthousiast naar beneden proberen te krijgen.
Spanning hoeft dus niet alleen negatieve spanning te zijn, maar kan dus ook het enthousiasme zijn van een kind, als ze leuke dingen doen op shool.

Hoe lang was je zoontje al op school, voordat je zag, dat hij hoog zat? Je kan ook vragen aan de juf, of je kind erg enthousiast met dingen meedoet en vragen wat ze aan het doen waren. Soms kan je daaruit halen, waarom hij hoog zit. (Ik heb zelf wel de neiging, als ze onverklaarbaar hoog zit, gelijk te kijken of de pleister nog goed zit)

Mijn dochter is geen "klimgeit"en als ze gaan gymen(wat ze wel erg leuk vind) en ze hebben dingen waar ze op of in moeten klimmen, dan zie ik dat terug in d'r waardes. Spanning, doordat ze het eng vind om te klimmen.
40 jaar, getrouwd,  met een dochter van 5, die diabetes heeft sinds okt. 2010.

Offline merosanna85

• SeniorPlus Lid
« Reactie #2 Gepost op: 03 apr 2012, 10:30:10 »
Ik denk ook echt dat het spanning geweest is...toen hij db kreeg was hij nog maar 2,5 en dan hebben ze nog weinig spanning,ook voor zijn verjaardag of op de peuterschool had hij geen hoge waardes van spanning...
Hij had om 8 uur al zo'n hoge waarde en toen ik om half 9 wegging nog steeds...dus we moesten echt nog naar school toe!
Nu net geweest,de sensor gaf 13.8 met een pijl naar beneden aan en we prikten 7.2.
Is het dus zo dat de waarde zo ontzettend hard gestegen is en nu zo hard gedaald is dat de sensor dit niet heeft kunnen bijbenen? Zo'n groot verschil hebben we zelden....

Ik heb ook de neiging om hem een nieuw infuus te geven als hij zo snel stijgt,dus vanmorgen ook gedaan...gewoon omdat hij dit niet zo vaak heeft! Hij zit wel eens hoog natuurlijk,maar dan gaat t nooit zo extreem snel...
Lastig!!!!
Rosanna (27 jr),moeder van Samara (9jr) en Ilan (4jr) Ilan heeft diabetes type 1 sinds 9 nov. 2010,een pomp (Veo) sinds 4 april 2011 en sinds november 2011 ook de sensor.

Offline nounja

• SeniorPlus Lid
« Reactie #3 Gepost op: 03 apr 2012, 11:50:15 »
Bij spanning is het niet zo, zoals ik altijd gedacht had, dat wanneer de spanning weg is, de waardes ineens ineenstorten. Soms moet je toch wat corrigeren. Het is inderdaad lastig in te schatten, of je moet corrigeren en dan ook hoeveel je moet corrigeren, wil je niet een effect krijgen van pieken en dalen. Bij ons gebeurt dat nog wel eens. Bij spanning en dan waardes meten, die vrij hoog zijn. Dan denken, toch maar iets corrigeren en dan later toch te laag zitten. Toch werkt niet niet altijd zo, want soms is het corrigeren ook wel eens te weinig en blijkt de hoge waardes niet alleen met spanning te maken te hebben.

Wij hadden afgelopen weekend een nieuwe pleister gezet en weten dan altijd, dat d'r waardes iets omhoog gaan. Dit keer, zat ze bij het meten rond 22.00 uur op 20????, gelijk denken, dat de pleister niet goed zit, maar om nu een meisje wakker te maken en een pleister te prikken, waar ze echt geen fan van is, dat wilde we ook niet meteen. Dan toch maar corrigeren en een uurtje later weer meten, toen maar 3 punten gezakt..., niet meer gecorrigeerd, terwijl het bolusadvies aangaf van wel. Aangezien we dit wel eens een keertje meer hebben gehad, toch nog maar even gewacht, want er was niets misgegaan, tijdens het prikken van de pleister. Uurtje later weer gemeten en toen, zat ze op 10.3. Dacht, toen:"zie je wel, de pleister zit gewoon goed". Rond 7.00 uur, zat ze op 3.6 Nou, als iemand daar wat van snapt... Bedoel hiermee te zeggen, dat je regeltjes van diabetes hebt, maar het is een lichaampje en geen computer, die je makkelijk kan programeren..

Offline yvonne

• SeniorPlus Lid
« Reactie #4 Gepost op: 03 apr 2012, 14:33:32 »
Hoi,

Onze Lars stijgt bij spanning ook altijd als een dolle, maar is dan moeilijk naar beneden te krijgen.
Dus het is ook hierin weer goed kijken en luisteren naar je kind en naar wat jou gevoel zegt.

Na het zetten van een nieuwe pleister zijn wij wel wat voorzichtiger met insuline geven omdat wij het gevoel hebben dat deze dan 'harder' aankomt.
Of dit een gevoel is of dat dit ook zo is...?..
Maar we hebben nu al een paar keer gehad dat Lars dan juist in een hypo schiet terwijl ik niets anders doe dan anders.
Dus wij negeren dan vaker het advies van de pomp, daar deze alleen zijn voorgeprogrameerde regels kan volgen en niet kan zien wat er nog meer gebeurt.....  ziek zijn, acief bezig zijn of juist niet, is het koud of juist heet, gewoon eten of friet....etc,etc, etc.....

Groetjes Yvonne
Yvonne, getrouwd met Rody, wij hebben 2 kinderen,Janne (8-2-'06) en Lars (25-6-'07)
Lars heeft sinds 29-10-'09 db1

Offline ~Wuppie~

• Lid
  • SeniorPlus Lid
« Reactie #5 Gepost op: 03 apr 2012, 15:46:04 »
Nounja, als ik op 20 zit of hoger, lijkt het net alsof de insuline de eerste uur, soms anderhalf uur
niet werkt. En pas daarna gaat werken.

Nu spuit ik eigenlijk altijd met de pen bij, als ik zo hoog zit. (Op een enkele keer na, dat ik daar geen zin in heb.   :-[  )
Diabetes type 1 sinds 1 Februari 2000. Aan de insuline pomp sinds 20 Juni 2011

Offline nounja

• SeniorPlus Lid
« Reactie #6 Gepost op: 03 apr 2012, 18:49:45 »
Nou precies, marielle.
Dacht, dat ik de enige was, maar het lijkt net, alsof de insuline in het begin niet in het lichaam opgenomen wordt.
Blij te lezen, dat ik niet de enige ben. Want het gekke is, als ze die hogere waardes heeft gehad, dat daarna de waardes normaal blijven. Alleen dus in het begin. En ik vul al extra, het dubbele, van wat ze aangeven.
Bijspuiten met de pen is geen optie, aangezien mijn dochter erg prikangst heeft.
Snappen doe ik het dus nog steeds niet, maar goed, had hier al een toppic over geopend.

Offline -Elise-

• Lid
  • SeniorPlus Lid
  • Kom naar www.forumoverdiabetes.nl
    • Forum over diabetes
« Reactie #7 Gepost op: 03 apr 2012, 19:34:55 »
Ik vraag me af of het geen groeihormonen zijn. Het dawnfenomeen staat bekend om stijgende bloedsuikerwaardes in de (vroege) ochtend. Maurice heeft ´s ochtends nog altijd veel meer insuline nodig dan de rest van de dag.
De meeste berichten worden geplaatst op

www.forumoverdiabetes.nl

Kom ook eens kijken en doe mee!

Offline ~Wuppie~

• Lid
  • SeniorPlus Lid
« Reactie #8 Gepost op: 03 apr 2012, 20:09:20 »
Nounja, ik bedoelde als de bloedsuikers al hoog zijn, en ik geef een correctie.
Dan na 1 uur of anderhalf uur, zit ik vaak nog op zelfde bloedglucose.
Doe ik niks, gaat die na die anderhalf uur zakken.
Als ik wel nog een keer extra eenheden geef, dender(de) ik altijd een hypo in vaak 's nachts.

Jij bedoeld denk ik na het vervangen van een nieuw infuusje.
En dat bedoelde ik niet.

Ik hoop dat ik het nu wel duidelijk heb kunnen uitleggen.
Diabetes type 1 sinds 1 Februari 2000. Aan de insuline pomp sinds 20 Juni 2011

Offline merosanna85

• SeniorPlus Lid
« Reactie #9 Gepost op: 03 apr 2012, 21:44:03 »
Wat is het toch ontzettend lastig!! Nu merk ik dat Ilan de hele dag al als een gekke stijgt na een maaltijd,2 pijlen schieten de lucht in. Dus misschien moet alles hier ook wel weer veranderd worden..t loopt gewoon even helemaal niet lekker...zoeken naar een goeie instelling? Of is het tijdelijk? Allemaal vragen spoken door mijn hoofd,jullie kennen het als geen ander! Het moeilijkste van diabetes...t gaat nooit eens hetzelfde!
Hier ook de ene keer na een nieuwe pomp schiet hij in een hypo,ook het idee dat dan de insuline harder werkt ofzo...andere keer juist wel omhoog,dan lijkt het net of de nieuwe pomp even zijn plekje zoekt...ook elke keer anders!
Een voor en nadeel van de sensor...je kan er snel bij zijn...maar soms erg frustrerend als ik nu de laatste 24 uur bekijk en zijn waardes 1 grote bergen/dalen grafiek is!! Dan ben ik wel erg blij als ik straks weer eens een wat rustiger landschap zie!! ::)

Offline nounja

• SeniorPlus Lid
« Reactie #10 Gepost op: 04 apr 2012, 09:16:30 »
@merosanna,
Hoe lang zit je zoontje ook alweer op school?, toch nog niet zo heel lang? Zou het niet kunnen, dat hij ook even z'n draai moet vinden. Z'n lijffie bedoel ik dan.
En sensor is een voordeel, maar misschien ook een nadeel, dat je er nu wel erg veel op ziet, de pieken en dalen
Ik merk zelf wel, dat wanneer m'n dochter vakantie heeft, dit weer te zien is in d'r waardes.

@Marielle,
Heb het inderdaad verkeerd begrepen.  :)
Wanneer m'n dochter zo hoog zit, probeer ik niet te veel te corrigeren ineens. Heb ook een bolusadvies, waar ik me de eerste keer dus wel aan hou, maar daarna(bij de tweede keer en het bolusadvies weer een correctie voorsteld) ook meedenk, hoe het lijfje van m'n dochter werkt.

Offline merosanna85

• SeniorPlus Lid
« Reactie #11 Gepost op: 04 apr 2012, 09:53:14 »
Jaa dat denk ik ook hoor! Hij moet ook wennen...wij allemaal! Het moet zijn draai eerst weer vinden...maar gisteren kende ik niet echt...zo extreem snel stijgen! Ik was aan het werk smiddags maar het is de hele middag zo gegaan elke keer nadat hij iets gegeten had...dus heb savonds meteen de insuline vervangen...en nu is het goed! Vanmorgen op school ook weer helemaal goed...zou het ook kunnen dat de insuline niet meer goed en snel werkte?
Het was het 4e en laatste reservoir van het flesje zeg maar..kan het zijn dat die niet helemaal goed meer was?? Kent iemand dit?

Offline Mrk

• SeniorPlus Lid
« Reactie #12 Gepost op: 04 apr 2012, 10:00:52 »
Hoi hoi,

Hier is het ook nog steeds wat rommelig hoor. Het heeft echt even tijd nodig voor we de juiste bolus/basaal verhoudingen hebben gevonden. We hebben de bolus voor het ontbijt nu strak op 1 op 10 en voor de lunch + avondeten hebben we de bolus ook verhoogd. Zelfs de basaal in de middag en avond is omhoog... We waren de laatste tijd te vaak aan het corrigeren en nu blijft het iets stabieler. Maar we zijn er nog niet hoor, dus we houden ook nog een eetdagboekje bij, incl waardes en bolus (en soms de activiteit).
Deze week is nog een rommelige week en gaat hij nog niet 's middags, maar vanaf volgende week wel. Dan hoop ik de middagbolus helemaal goed te hebben want in de middag hebben ze een andere juf.
Wij zijn nu ook weer bewuster bezig met het ruim op tijd bolussen voor het eten want dat scheelt enorm in de snelle stijging.

Spanning speelt zeker mee, maar daar bolussen we ook wel voor, alleen is het dan wel vaak dat hij later te laag zit. Maar een beker sap gaat er altijd wel in en vaak is dit al voldoende. We hebben hem rond de sinterklaasperiode ook wel eens wat hoger laten zitten (rond de 14) en zodra de sint weg was zakte hij naar een prima waarde.

Als je heel hoog zit dan ben je minder gevoelig voor insuline is mij verteld, dus dan duurt het inderdaad even voordat het echt goed werkt.

@Yvonne: wij hebben het ook het idee dat bij een nieuwe naald de insuline harder aan komt, dat het dan sneller wordt opgenomen. Helemaal als hij net uit bad komt, maar dat komt doordat de bloedvaten dan open staan.

Crisis wat een geouwehoer hè...  ;) En dat mensen dan soms nog reageren met: oooh diabetes? Dus hij krijgt tabletjes?  ::)

Offline Mrk

• SeniorPlus Lid
« Reactie #13 Gepost op: 04 apr 2012, 10:01:58 »
Het was het 4e en laatste reservoir van het flesje zeg maar..kan het zijn dat die niet helemaal goed meer was?? Kent iemand dit?
Wij gebruiken geen flesjes meer omdat deze niet te lang open mogen staan, we gebruiken nu penfils om de ampullen mee te vullen, misschien een idee voor jullie om dit uit te sluiten?

Offline Mrk

• SeniorPlus Lid
« Reactie #14 Gepost op: 04 apr 2012, 10:02:29 »
Wat een tijd om op het forum te hangen hè nu ze op school zijn...
Ik ga even aan de poets..  ;)